Informacja dla mieszkańców o nowych stawkach opłat za lokale
Szanowni Mieszkańcy
Zarząd Spółdzielni uprzejmie informuje Członków Spółdzielni oraz wszystkich zamieszkałych w zasobach SM „Hutnik” że w dniu 22.03.2021 r. Rada Nadzorcza uchwałą nr 01/03/2021 przyjęła nowy plan gospodarczy oparty o dane z księgowości za 2020 rok oraz przewidywane koszty eksploatacyjne i koszty mediów w 2021 roku.
Plan gospodarczy to budżet poszczególnych nieruchomości w zakresie nieruchomości wspólnej, kosztów utrzymania lokali, budżet mienia spółdzielni i budżety innych działalności. Plan gospodarczy to również harmonogram przychodów na pokrycie planowanych kosztów – a w szczególności wysokość opłat, a także harmonogram przychodów z innych źródeł, takich jak pożytki z nieruchomości wspólnej czy wpływy z najmu mienia Spółdzielni.
W planie finansowym ujęte są zadania dotyczące przepływów strumieni pieniężnych. Określona jest tam zarówno wielkość, kierunek, jak i salda na początek oraz koniec okresu budżetowego. Uchwalony roczny plan gospodarczy stanowi podstawę ustalenia wysokości zaliczek:
- na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości,
- na pokrycie kosztów utrzymania mienia spółdzielni,
- na opłaty na fundusz remontowy.
Na mocy art. 4 ust. 4¹ ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Zarząd Spółdzielni prowadzi odrębnie dla każdej nieruchomości ewidencję oraz rozliczenie przychodów i kosztów, o których mowa w ust. 1–2 i 4 art. 4 USM. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 6 ust. 1 stanowi, że różnica między kosztami eksploatacji i utrzymaniem danej nieruchomości, zarządzanej przez Spółdzielnię na podstawie art. 1 ust. 3, a przychodami z opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1–2 i 4, zwiększa odpowiednio przychody lub koszty eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości w roku następnym.
Na podstawie Planu Gospodarczego Zarząd Spółdzielni zweryfikował stawki opłat eksploatacyjnych i zaliczki na media w ten sposób, że jeśli koszty przewyższają wpływy – następuje zwiększenie stawki opłat oraz jeśli przychody przewyższają koszty w danej nieruchomości – następuje obniżenie opłat.
Przy stosowaniu w praktyce regulacji zawartych w art. 4 ust. 4¹, art. 4 ust. 6³ i art. 6 ust. 1 opłaty na pokrycie kosztów w poszczególnych nieruchomościach różnią się.
Plan Gospodarczy naszej Spółdzielni uchwalany jest dwukrotnie. Pierwszy raz w czwartym kwartale, na podstawie danych z księgowości na pierwsze trzy kwartały oraz na podstawie planowanych kosztów i przychodów w IV kwartale. Drugi raz po zakończeniu roku obrachunkowego, na podstawie danych z księgowości za cały rok obrachunkowy. Wynikające z tego drugiego Planu Gospodarczego stawki opłat dla poszczególnych nieruchomości zostały obliczone przez Zarząd i będą obowiązywać od 01.04.2021 roku. Nowe stawki opłaty eksploatacyjnej zostaną wprowadzona z dniem 01.07.2021 roku. Stawki funduszu remontowego pozostaną na tym samym poziomie jak obecnie.
Załącznikami do niniejszej informacją są uchwały Zarządu oraz załączniki do uchwał:
- Uchwała nr 01/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. w sprawie zmiany zaliczek na pokrycie kosztów związanych z eksploatacją i dostawą mediów dla nieruchomości zarządzanych przez Spółdzielnię.
- Załącznik nr 1 do uchwały nr 01/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. (dotyczy budynku Łódzka 6 / Gliniana 59-61)
- Załącznik nr 2 do uchwały nr 01/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. (dotyczy budynku Gliniana 67-69)
- Załącznik nr 3 do uchwały nr 01/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. (dotyczy budynku Przestrzenna 26-28)
- Załącznik nr 4 do uchwały nr 01/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. (dotyczy budynku Sępa Szarzyńskiego 28)
- Załącznik nr 5 do uchwały nr 01/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. (dotyczy budynku Buska 7-9)
- Uchwała nr 02/03/2021 z dnia 23.03.2021 r. w sprawie zmiany sposobu naliczania opłat za pomieszczenia gospodarcze wynajmowane.
Informację przygotował: Witold Król
Wrocław, 31.03.2021 r.