FOTOWOLTAIKA - Aktualizacja informacji dla mieszkańców - KONIECZNOŚĆ GŁOSOWANIA
Szanowni Państwo.
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej „HUTNIK” informuje mieszkańców budynku przy ul.:
Glinianej 59-61 / ul. Łódzkiej 6,
Glinianej 67-69,
Przestrzennej 26-28,
Sępa Szarzyńskiego 28
że planujemy w 2023 i 2024 roku zrealizować inwestycje polegające na:
- Montażu instalacji fotowoltaicznej na dachach wymienionych budynków.
- Wykorzystaniu energii elektrycznej z fotowoltaiki do:
- I etap: Zasilanie obwodów administracyjnych (windy, oświetlenie, węzeł cieplny, hydrofornia). Sprzedaż nadwyzki energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej TAURON.
- II etap: Zasilanie podgrzewania ciepłej wody użytkowej.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii wprowadziło dla budynków mieszkalnych wielolokalowych Prosumenta Lokatorskiego. W świetle nowego rozwiązania Prosument Lokatorski (tj. Spółdzielnia Mieszkaniowa) będzie mógł odzyskać 100% wartości energii przekazanej do systemu energetycznego i otrzymać 50% kosztów netto dofinansowania na instalację – tzw. Grant OZE, czyli na odnawialne źródło energii na każdy budynek mieszkalny. Dofinasowaniem będą też objęte instalacje wspomagające, jak magazyny energii lub pompy ciepła. To rozwiązanie cechuje się bardzo dobrą stopą zwrotu i okresem zwrotu inwestycji (ok. 5 lata) przy żywotności np. paneli fotowoltaicznych wynoszących około 20 lat.
Wniosek o kredyt inwestycyjny oraz wniosek o dofinansowanie instalacji fotowoltaicznych i podgrzewania ciepłej wody Spółdzielnia Mieszkaniowa „Hutnik” może złożyć po:
- Podjęciu uchwały właścicieli lokali w budynku o zmianie przeznaczenia części nieruchomości wspólnej (dachu budynku) na montaż instalacji fotowoltaicznej;
- Podjęciu uchwały przez Walne Zgromadzenie o najwyższej sumie zobowiązań, jaką Spółdzielnia może z zaciągnąć w celu realizacji planów inwestycyjnych i modernizacyjnych. Uchwała umożliwi Spółdzielni pozyskanie środków finansowych z zewnętrznych źródeł finansowania.
Spółdzielnia Mieszkaniowa będzie mogła zainwestować w większą instalację, niż jest potrzebna dla części wspólnej. Autokonsumpcja będzie dotyczyć tylko i wyłącznie części wspólnej budynku. Całość energii oddawanej do sieci będzie rozliczana miesięcznie ze sprzedawcą według cen hurtowych i wpływać na konto danego budynku, na którym usytuowana jest instalacja. Przychody budynku obniżą co do zasady koszty utrzymania budynku, a oszczędności (nadwyżkę) będzie można przeznaczyć np. na remonty czy inne potrzeby. Obniżone zostaną w ten sposób koszty eksploatacji budynku i będzie można obniżyć w ten sposób stawkę eksploatacyjną dla mieszkańców budynku. Spółdzielnia Mieszkaniowa zgłosi do sprzedawcy energii elektrycznej sposób rozliczenia (czyli status prosumenta lokatorskiego), dokumentując to dokumentacją powykonawczą po wybudowaniu takiej instalacji.
Zarząd Spółdzielni, aby rozpocząć powyższą inwestycję powinien bezwzględnie posiadać dokumentację techniczną związaną z planowaną inwestycją. Jest możliwość otrzymania kolejnej dotacji na ten cel do 90% w ramach Programu ELENA. (w tym koszty audytu energetycznego, ekspertyz technicznych, projektów, analiz ekonomicznych etc.).
Odbywa się to na zasadzie refinansowania poniesionych kosztów na ww. dokumentację techniczną. Refundacja jest dokonywana w ramach projektu realizowanego przez Bank Ochrony Środowiska S.A., finansowanego ze środków inicjatywy ELENA (European Local Energy Assistance / Europejska pomoc na rzecz energetyki lokalnej) zarządzanej przez Europejski Bank Inwestycyjny na zlecenie Komisji Europejskiej. Inicjatywa ELENA jest finansowana ze środków Programu Ramowego UE Horyzont 2020.
Dokumentacja techniczna związana z Prosumentem Lokatorskim objęta 90% dotacją w ramach Programu Elena zawiera:
- audyt energetyczny, audyt energetyczny ex ante i ex-post (o ile wymagany) spełniający wymagania Rozporządzenia ws. szczegółowej formy i zakresu audytu energetycznego;
- dokumentacja techniczna (projekt instalacji fotowoltaicznej, projekt modernizacji instalacji ciepłej wody użytkowej), w tym ocena instalacji fotowoltaicznych;
- wniosek o wymianę licznika na dwukierunkowy (dotyczy instalacji fotowoltaicznej do 50 kWp);
- dostosowanie projektu do wymagań ochrony przeciwpożarowej, zgłoszenie instalacji fotowoltaicznej organom Państwowej Straży Pożarnej.
- ekspertyza techniczna dachu, analiza ekonomiczna inwestycji etc.
Mikroinstalacja fotowoltaiczna do 50 kWp na budynku podlega jedynie zgłoszeniu do Operatora Systemu Dystrybucyjnego (w przypadku istniejącego już Punktu Poboru Energii).
Posiadając dokumentację techniczną Zarząd Spółdzielni może złożyć wniosek o dotację dla Spółdzielni (Grant OZE) i kredyt inwestycyjny. W następnej kolejności Spółdzielnia może przystąpić do wyłonienia wykonawcy inwestycji.
W związku z wymaganiami Art. 22 ust. 3 Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. 1994 Nr 85 poz. 388, tj. Dz.U. 2019 poz. 737) zmiana przeznaczenia części nieruchomości wspólnej (dachu budynku) na montaż instalacji fotowoltaicznej, przekracza zakres zwykłego zarządu i wymaga podjęcia uchwały właścicieli lokali. Uchwała musi wyrazić zgodę na dokonanie takiej czynności oraz musi udzielić Zarządowi pełnomocnictwa do zawierania umów stanowiących czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w formie prawem przewidzianej.
Zatem: aby Zarząd Spółdzielni mógł dokonać czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu wymagane jest podjęcie stosownej uchwały przez Właścicieli lokal.
Szanowni Państwo.
Jeżeli właściciel lokalu akceptuje lokalizację instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku w którym posiada mieszkanie oraz akceptuje podjęcie stosownej uchwały, prosimy o wyrażenie takiej akceptacji poprzez podpisanie odpowiedniego oświadczenia i dostarczenie go do biura Spółdzielni lub e-mailem na adres biuro_sm_hutnik@wp.pl do dnia 23.06.2023 r.
Załączniki do niniejszej informacji są dostępne w menu bocznym, w zakładce "FOTOWOLTAIKA".
Informację przygotował: Witold Król, 05.06.2023 r.